Eten en drinken en een gezond gebit

 

De invloed van voeding op uw gebit is groot

Al het voedsel dat u nuttigt, komt in uw mond in aanraking met de bacteriën die in uw mond leven. De bacteriën zetten suikers en zetmeel uit voeding om in zuur. Iedere keer dat de bacteriën in de mond in contact komen met suiker, wordt dus zuur geproduceerd. Dit zuur tast de tanden aan.

Hoe vaker u eet en hoe langer het voedsel in uw mond aanwezig blijft, hoe meer tandbederf er zal ontstaan. De voeding die u kiest en het aantal momenten dat u eet, is daarom van invloed op uw algehele gezondheid én uw mondgezondheid. Vooral het nuttigen van te veel suikers, vruchtensappen en snacks heeft een negatief effect op de gezondheid van uw gebit. Veel voorkomende problemen zijn gaatjes, ontstoken tandvlees en tanderosie.

Tips voor gezond voedingspatroon 

  • Zorg dat u voldoende water drinkt
  • Voeg water toe aan de vruchtensappen om het zuur te verzwakken
  • Drink zo min mogelijk frisdrank, ook geen light-dranken, deze bevatten geen suikers, maar wel zuren
  • Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot zeven keer per dag, inclusief tussendoortjes
  • Slik frisdranken zo snel mogelijk door
  • Tussendoortjes met weinig suikers zijn bijvoorbeeld kaas, rauwe groenten, zuivere yoghurt of een stuk fruit
  • Poets uw tanden niet direct na het eten of drinken van zure dranken of voedingsmiddelen, maar wacht ongeveer één uur
  • Stimuleer de aanmaak van speeksel door te kauwen op suikervrije kauwgom, speeksel heeft een neutraliserende werking

 

Wilt u meer weten?

Neem contact met ons op via email of bel via 0416 375 495.